مجله زيبايي و سلامت آريا بيوتي
رازهاي سلامت و زيبايي

براي داشتن دندان‌هايي كه چون مرواريد بدرخشند، در خانه‌مان انواع و اقسام محصولات بهداشتي دهان و دندان، مانند خميردندان، نخ دندان و دهان‌شويه داريم. اما وقتي صحبت از سلامت دهان و دندان مي‌شود، دندانپزشكان برخي از روش‌هاي مراقبتي ما را مضر مي‌دانند.

ناديا زكالوند: متخصصان برتر دندانپزشكي مي‌گويند، ميليون‌ها نفر در سراسر دنيا بدون اينكه متوجه باشند با عادت‌هاي اشتباهي كه فكر مي‌كنند مفيد هستند، دندان‌هايشان را از بين مي‌برند. در ادامه به ۱۰ عادت غلط اشاره شده است كه احتمال دارد تصور مي‌كنيد، درست هستند.

۱. مسواك برقي

بله، ممكن است به نظرتان عجيب بيايد كه چرا مسواك برقي براي دندان‌ها مضر است. البته بايد گفت اگر از اين فناوري به‌درستي استفاده نكنيد، مضر است و فايده‌اي براي دندان‌هايتان ندارد. هنگام استفاده از مسواك برقي فقط بايد برس آن را روي دندان‌هايتان نگه داريد. اگر به آن فشار بياوريد، موهاي برس خم شده و دندان‌هايتان را نمي‌توانند تميز كنند. بنابراين هر وقت مسواك برقي تهيه كرديد، آن را نزد دندانپزشك برده و از او بخواهيد روش صحيح استفاده از مسواك برقي را به شما ياد بدهد.

۲. خميردندان‌هاي سفيدكننده

خمير سايشي دندان، مانند بي‌كربنات يا خمير دندان‌هاي سفيد كننده براي دندان‌ها مضر هستند. اين مواد ساينده باعث ساييده شدن ميناي دندان‌تان مي‌شوند و در درازمدت دندان‌هايتان تيره و حساس مي‌شوند. وقتي ميناي دندان از بين برود، عاج دندان كه زير آن قرار دارد و به رنگ كهربايي است، پديدار مي‌شود. بنابراين از اين سفيدكننده‌ها به مدت خيلي كوتاه استفاده كنيد تا دندان‌هايتان را در معرض آسيب قرار ندهيد.

۳. شستشوي سريع پس از مسواك زدن

همه ما براي شستن دندان‌هايمان از آب بلافاصله بعد از مسواك زدن استفاده مي‌كنيم. اما اين كار بخش زيادي از فلورايد را از روي دندان‌هايمان پاك مي‌كند و اثربخشي آن را به حداقل مي‌رساند. اگر مي‌خواهيد بعد از مسواك زدن دهان‌تان را بشوييد، به‌جاي آب از نوعي دهان‌شويه غيرالكلي استفاده كنيد. همچنين حداقل نيم‌ ساعت بعد از مسواك زدن آب ننوشيد و مواد غذايي نخوريد.

۴. محكم مسواك زدن

روش نادرست مسواك زدن به دندان‌ها صدمه مي‌زند. اگر دندان‌هايتان را محكم مسواك بزنيد، اطراف آنها را از بين مي‌بريد و نزديك لثه‌هايتان به شكل حرف لاتين V در مي‌آيد و در نهايت دچار مشكلات در لثه و دندان مي‌شويد.

بيشتر مردم هنگام مسواك زدن خسته هستند و به اين نواحي از دندان به‌خوبي توجه نمي‌كنند. بهترين روش مسواك زدن، دوراني است. در واقع به‌جاي اينكه مسواك را از اين طرف به آن طرف ببريد، آن را به‌شكل دوراني روي دندان‌هايتان بكشيد.

۵. دهان‌شويه

دهان‌شويه‌هاي حاوي الكل براي دندان مناسب نيستند و استفاده درازمدت آن ممكن است موجب سرطان‌هاي دهاني شوند. بررسي‌هاي محققان نشان داده‌ است، استفاده زياد از دهان‌شويه‌هاي الكلي – سه‌بار در روز- سلامت فرد را به‌ خطر مي‌اندازد.

۶. نخ دندان

استفاده اشتباه از نخ دندان هم مضر است. بيشتر افراد هنگام استفاده از نخ‌ دندان، آن را به‌صورت اره، به جلو و عقب مي‌برند و اين كار به لثه‌ها صدمه زده و موجب عقب‌نشيني آنها مي‌شود. نخ دندان را بايد به آرامي بين دندان‌ها قرار دهيد و سپس با حركت بالا و پايين، بين دندان‌هايتان را تميز كنيد.

۷. مسواك زدن بيش از حد و در زمان‌هاي نادرست

اين روش‌ مسواك زدن هم به دندان صدمه مي‌زند. نبايد فورا پس از مصرف مركبات و ميوه‌هاي اسيدي مسواك بزنيد. وقتي ميوه يا مواد خوراكي اسيدي مصرف مي‌كنيد، ميناي دندان كمي نرم مي‌شود و بلافاصله پس از آن مسواك زدن موجب ساييده شدن ميناي دندان مي‌شود. بنابراين به‌طور كلي پس از خوردن مواد غذايي كه اسيديته آن بالاست، ۳۰ دقيقه صبر كنيد تا قبل از مسواك زدن، PH محيط دهان در حالت خنثي قرار بگيرد. يا حتي مي‌توانيد براي خنثي كردن اسيد مواد غذايي در دهان‌تان از دهان‌شويه غيرالكلي حاوي فلورايد استفاده كنيد.

۸. خميردندان‌هاي طبيعي و گياهي

برخي از بررسي‌هاي محققان، ايمن بودن ماده شيميايي فلورايد را مورد ترديد قرار داده‌اند و معتقدند كه نبايد مردم را وادار به مصرف اين ماده كنند و آنها بايد حق انتخاب داشته باشند. محققان در برخي از بررسي‌هاي خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه فلورايد در واقع استخوان‌ها و بافت‌هاي همبند مفاصل را ضعيف مي‌كند. حتي فرد مصرف‌كننده فلورايد ممكن است پس از مدتي، دچار فلوئوروزيس دنداني شود. اين وضعيت با تغيير رنگ شديد دندان در اثر فلوئور اضافي ايجاد مي‌شود كه معمولا در افرادي ديده مي‌شود كه اين ماده شيميايي در آب آشاميدني آنها وجود دارد. به همين دليل اين روزها بيشتر مردم به دنبال استفاده از خميردندان‌هاي طبيعي و فاقد فلورايد هستند.

اما بيشتر متخصصان دندانپزشكي با مشاهده بيماران خود دريافتند خميردندان‌هاي فاقد فلورايد پس از مدتي دندان‌ها را دچار پوسيدگي كرده و لثه‌ها را بيمار مي‌كند.

مشكلاتي كه ممكن است فلورايد ايجاد كند هنوز به‌صورت كاملا علمي تاييد نشده‌اند اما اكنون به‌خوبي مي‌دانيم كه خميردندان طبيعي و فاقد فلورايد نمي‌تواند جلوي بيماري‌هاي لثوي و پوسيدگي دندان‌ها را بگيرد.

۹. مسواك‌هاي سخت

مسواك‌هايي كه برس سخت دارند، قدرت سايندگي بيشتري داشته و موجب ساييده شدن و عقب‌نشيني كردن لثه‌ها مي‌شوند. بهترين مسواك‌ها، مسواك‌هايي هستند كه برس نرم دارند.

۱۰. مسواك زدن به‌مدت ۴۵ ثانيه

بررسي‌ها نشان داده است كه حدود ۴۳ درصد از داوطلبان شركت در آزمايش، هنگام شستشوي دندان‌هاي خود، آنها را فقط ۴۵ ثانيه مسواك مي‌زنند. اما اين مدت زمان كافي نيست و اگر مي‌خواهيد دندان‌هايتان به‌خوبي تميز شوند، بايد حداقل دو دقيقه براي مسواك زدن وقت بگذاريد.

براي اينكه دندان‌هايي سالم داشته باشيد و گرفتار بيماري‌هاي لثوي نشويد، روش‌هاي درست مسواك زدن دندان‌هايتان و تميز نگهداشتن دهان‌تان را بياموزيد. 

منبع: khabaronline 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: بهداشت دهان و دندان
[ ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۴۸:۲۳ ] [ beautyexpert ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی